Een arbeidscontract opstellen: waar begin je?


Een arbeidscontract opstellen is niet iets wat de gemiddelde ondernemer dagelijks zal doen. Toch is het opstellen van een juridisch sluitend arbeidscontract van groot belang. Het ondertekenen van een ondeugdelijke arbeidsovereenkomst bindt beide partijen namelijk wel. Het is daarom niet onverstandig om een arbeidscontract zorgvuldig op te stellen en eventueel de hulp van een specialist in te roepen.

Zelf een arbeidscontract opstellen

Als je zelf wat juridische kennis in huis hebt, dan zou je eventueel een eigen arbeidsovereenkomst op kunnen stellen. Veel ondernemers die zelf hun arbeidscontracten vormgeven maken wel gebruik van een voorbeeldovereenkomst. Een voorbeeldovereenkomst kan je zien als een soort framework waar de belangrijkste elementen van een arbeidsovereenkomst al in op zijn genomen. Op die manier weet je waar je een beetje op moet letten en zal je de belangrijkste elementen waarschijnlijk niet missen.

Wat moet er in ieder geval in een arbeidsovereenkomst staan?

In de eerste plaats moet je heel helder maken of het om een arbeidscontract voor bepaalde of onbepaalde tijd is. De wet geeft standaard al een aantal minimumtermijnen waarvoor een arbeidsovereenkomst moet worden opgezegd. Het kan echter zo zijn dat een werkgever er waarde aan hecht als de werknemer bijvoorbeeld niet 1 maar 2 maanden van tevoren op moet zeggen. Let er dan wel op dat de termijn voor de werkgever dan verdubbelt. De werkgever heeft in dit geval dan een opzegtermijn van 4 maanden.

Let in de arbeidsovereenkomst op het concurrentie- en het relatiebeding

Veel werkgevers nemen een standaard clausule op waarin wordt afgesproken dat de werknemer na afloop van het dienstverband niet voor de concurrent mag gaan werken, of relaties mee mag nemen in het geval dat de werknemer voor zichzelf gaat beginnen. Het is echter wel zo dat, zeker met de nieuwe arbeidswetgeving, het concurrentiebeding niet zo heel sterk meer is. In veel gevallen zal een standaardclausule je niet helpen!